Onthaasting, genezing en verbondenheid

Iedere keer als je stress ervaart produceren je bijnieren het hormoon cortisol en dat wordt dan via je bloed door je hele lichaam getransporteerd. Cortisol zorgt er in eerste instantie voor dat je voor 110% kan functioneren. Je kan je beter concentreren, scherper en sneller reageren en harder rennen. Hartstikke handig! 1000 jaar geleden als je in het bos een grote boze beer tegenkwam en je moest vluchten.

Nu hebben wij in deze tijd hele andere stress bronnen, ook al hoeven we niet meer te vluchten voor de beer. Deze tijd heeft zijn eigen uitdagingen. Je bent dag en nacht en overal bereikbaar, je moet belangrijke deadlines halen, je kijkt bijna continue naar beeldschermen zowel op je werk als thuis, je moet het nieuws volgen en ook alle interessante vlogs en blogs, je moet je social media bijhouden en het leven van andere volgen op dezelfde social media, je moet je gezin en huishouden draaiende houden, de hond uitlaten en dan komen daar ook nog alle onvoorziene en minder leuke gebeurtenissen bij in je leven. Om maar nog te zwijgen van alle life events zoals een verhuizing, scheiding, ziekte en sterfgevallen. Allemaal in meer of mindere mate factoren die je langdurige stress kunnen bezorgen. En langdurige stress betekent een chronisch verhoogde cortisolwaarde in je lichaam. Dus hoewel een korte cortisol piek in je lichaam heel nuttig kan zijn, is langdurig veel cortisol in je bloed uitermate slecht voor je gezondheid en verstoort daarmee veel lichaamsprocessen.

Enkele bekende symptomen van verhoogde cortisolwaarde:

  • Slapeloosheid en moe wakker worden
  • Gespannen nek en schouder spieren
  • Rugpijn
  • Verzwakt immuunsysteem
  • Overprikkeling
  • Spierzwakte en kracht verlies
  • Concentratie problemen en vergeetachtigheid
  • Overgewicht
  • Snellere veroudering
  • Menstruatieklachten
  • Libido verlies bij zowel man als vrouw
  • Bevroren emoties, niet kunnen huilen
  • Juist veel emoties ervaren, veel huilen
  • Niet veel meer kunnen hebben
  • Geïrriteerd zijn

Hebben je bijnieren voor een lange tijd teveel cortisol aangemaakt dan raken ze uitgeput en kan je uiteindelijk last krijgen van:

  • Ontstekingen
  • Depressie
  • Uitputting
  • Overspannenheid
  • Burn-out
  • Verkoudheden en griepjes die nooit helemaal lijken over te gaan
  • Angst en paniek aanvallen
  • Diabetes

Dus lang in de “overlevingsstand” is verre van gezond! Gelukkig kan je zelf veel invloed uitoefenen op de hormonale processen in je lichaam. Als je weet wat er nodig is kan je de cortisolwaarden laten dalen en daarmee jouw gezondheid en energie weer terug pakken. Mijn massages heb ik speciaal ontwikkeld om de hoogst mogelijke concentratie hormonen en neurotransmitters vrij te maken in je lichaam die het antwoord zijn op langdurig verhoogd cortisol! Zoals er hormonen zijn die je lichaam “afbreken”, zo zijn er ook hormonen en neurotransmitters die je lichaam “opbouwen” zodat je lichaam weer kan gaan herstellen. De hormonen van onthaasting, genezing en verbondenheid, die ik aanspreek in jouw lichaam tijdens mijn massages, werken snel en doelgericht op je klachten.